Analityka internetowa: czym jest, dlaczego jest potrzebna?

Analityka internetowa to zbieranie, analiza i interpretacja informacji o osobach odwiedzających stronę internetową w celu zidentyfikowania i zrozumienia przyczyn ich działań, a następnie optymalizacji i poprawy strony internetowej pod względem funkcjonalności, wyglądu, użyteczności, zawartości (w tym handlowej) i innych parametrów.

Znaczenie analityki internetowej

Znaczenie analityki internetowej jest tak duże, że nawet bujne firmy z wieloletnim doświadczeniem offline ryzykują zagubienie się na ostatnich stronach wyników wyszukiwania, jeśli ich dane analityczne będą ignorowane lub nieprawidłowo interpretowane.

W każdej chwili warunkowo starej i od pierwszych dni młodej witryny trzeba podłączyć do niej jedną lub więcej usług. Zajmują się tym profesjonalnie specjaliści — analitycy internetowi, którzy:

  • Gromadzą i analizują dane dotyczące aktywności użytkowników — liczby przeglądanych stron i czasu trwania oglądania, regionów odwiedzających, ich zainteresowań.
  • Identyfikują źródła ruchu — inne strony internetowe, sieci społecznościowe, komunikatory, bezpośrednie trafienia, serwisy reklamy kontekstowej.
  • Sprawdzają poprawność rdzenia semantycznego — nieefektywne frazy kluczowe są usuwane z treści tekstowych, a nowe dodawane zgodnie z jego wynikami.
  • Oceniają frekwencję zasobu: od studiowania raportów zbiorczych po analizę popularności konkretnych stron serwisu — treści, produktu (strony serwisu lub karty produktu), stron kontaktowych. Analityk internetowy może tu zobaczyć, ile czasu użytkownicy spędzają na stronach, w które linki ze stron klikają, a które w ogóle opuszczają.
  • Interpretują i przewidują działania użytkowników, aby zrozumieć, kto spośród nich zauważył i zareagował na CTA (zapisał się do newslettera, kliknął przycisk „Kup”, wysłał dane kontaktowe itp.), a kto utknął na pewnym etapie i opuścił stronę.

Co można analizować za pomocą analityki internetowej?

Istnieje ogromna liczba parametrów, z których wymienimy tylko te główne.

  • Liczba wizyt i odwiedzających witrynę w podziale na dni, tygodnie, miesiące i lata.
  • Czas, w którym użytkownicy przebywają na stronie.
  • Liczba i głębokość odsłon stron przez użytkowników.
  • Współczynniki odrzuceń. Tutaj musimy pamiętać, że dla Google Analytics jest to pojedyncza sesja przeglądania strony.
  • Transfery poprzez wewnętrzne linki na stronie.
  • Przejścia ze źródeł zewnętrznych — innych stron internetowych, portali społecznościowych, komunikatorów itp.
  • Dane o grupie docelowej: płeć, wiek, geografia, status społeczny, zainteresowania.
  • Aktywność użytkowników: komentarze w artykułach na blogu, recenzje produktów, zamawianie produktów, wypełnianie ankiet itp.
  • Realizacja celu — przejście na określoną stronę, kliknięcie przycisku, wypełnienie i wysłanie formularza itp.
  • Techniczne działanie strony — szybkość ładowania strony, obciążenie strony, typ urządzenia, system operacyjny, poprawność wyświetlania w różnych przeglądarkach.

Jakie dane są zbierane przez Google Analytics?

Dane te są skonsolidowane w siedmiu standardowych raportach:

  • Dane demograficzne — Informacje ogólne.
  • Wiek.
  • Płeć.
  • Zainteresowania.
  • Segmenty odbiorców według zainteresowań.
  • Segmenty odbiorców obecnych na rynku.
  • Inne kategorie.